Головна | Реєстрація | Вхід | RSSЧетвер, 26.12.2024, 15:12

Персональний сайт вчителя Артеменко Наталії Іванівни

Меню сайту
Категорії розділу
Українська мова [2]
Українська література [4]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Розробки уроків » Українська література [ Додати матеріал ]

Народні казки
[ · Скачати дистанційно () ] 18.11.2014, 07:45

Урок №7                                                                                          5 клас

Тема Народні казки. Тематика народних казок, їхні різнови­ди (про звірів,  фантастичні, пригодницькі тощо). «Про правду і кривду».

Мета: продовжити знайомити учнів з українськими народ­ними казками, особливостями побудови та тематикою народних казок, ролі у них фантастичного елементу; ознайомити зі змістом казки «Про правду і кривду» та її ідейно-художніми особливостями; розвивати нави­чки виразного читання, переказу казок, виокремлен­ня головних епізодів; виховувати кращі людські якості: допитливість, милосердя, працьовитість, кмітливість.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, таблиця «Виразне читання казок», ілюстрації до казок.

Хід уроку

Організація початку уроку.

Привітання, перевірка стану готовності учнів до уроку.

I Розминка (створює емоційний настрій на спільну навчальну діяльність)

Я хочу, щоб  на початку уроку висловили свої побажання один одному, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.

  • Я бажаю вам успіхів.

Прийом «Занурення»

  • Діти, що ви знаєте про казки? (учні відповідають і згадують, хоч і не відразу можуть згадати найсуттєвіші характеристики).

II Контрольно-підготовчий етап

  1. Прийом «Бліц- опитування» «Відгадай казку»

— Ні, дідусю, я й не пила, я й не їла: тільки бігла через місточок та вхопила кленовий листочок, тільки бігла через гребельку та вхопила водиці крапельку,— тільки пила, тільки й їла! («Коза-дереза»).

  • Гуси-гуси, гусенята!

Візьміть мене на крилята

Та понесіть до батенька,

   А в батенька їсти, й пити,

   Ще й хороше походити! («Івасик-Телесик»),

- Росте та й росте той син, як з води,— не багато літ, а вже ве­ликий виріс. Одного разу батько з сином копали колодязь,— докопались до великого каменя. Батько побіг кликати людей, щоб допомогли його викинути. Поки батько ходив, а та й викинув. Приходять люде, як глянули — аж поторопіли, так злякались, що в його така сила, та й хотіли його вбити. А він підкинув того каменя вгору та й підхопив,— люде й повтікали («Котигорошко»),

-А він лежав, лежав на вікні, а тоді з вікна на призьбу, а з призь­би на землю в    двір, а з двору за ворота та й побіг покотився дорогою («Колобок»),

- В одного чоловіка був кіт старий, що вже не здужав і мишей ловити. От хазяїн його взяв та й вивіз у ліс, думає: «Нащо він мені здався, тільки дурно буду годувати,— нехай лучче в лісі ходить» («Пан Коцький»),

-Ну, гляди: як вийде твій хазяїн із жінкою жать і вона дитину положить під копою, то ти будеш близько ходить коло того поля — щоб я знав, де те поле,— то я візьму дитину, а ти будеш забирати у мене ту дитину,— тоді неначе я тебе і злякаюсь та й пущу дитину («Сірко»).

- Гу-гу-гу! Як вас багато! А я ведмідь-набрідь. Пустіть і мене! («Рукавичка»).

- Не полечу я з вами: як була я в лужку, виломила ніжку, а ви полинули, мене покинули! («Кривенька качечка».)

III Постановка  навчальної мети  «Виклик»

1.Прийом «Проблемне питання»

  • Чи варто продовжувати  п’ятикласникам читати казки? Може, вони цікаві тільки малим дітям?

2.Повідомлення теми, мети .( учні записують тему уроку в зошити)

3.Слово вчителя

На сьогоднішньому уроці продовжимо знайомитися з українськи­ми народними казками, особливостями їхньої побудови та темати­кою. А ще ознайомимося зі змістом цікавої і повчальної казки «Про правду і кривду»

IV. Етап співтворчість (зведення в єдине ціле зусиль всіх учасників

 навчального процесу)

1.Розповідь учителя.

      Казка — це перлина народної творчості! Вона допомагає пізнати довкілля, орієнтуватися у всесвіті, шанувати добро і зневажати зло, поважати працю, захоплюватися красивими і мужніми героями, любити рідний край. У кожного ше змалку вірним супутником є народна казка, яку нам розповідати мами, бабусі. А вони, у свою чергу, чули їх від своїх бабусь. І так казка передавалася з покоління в покоління, несучи свою неповторність, самобутність, яскравий національний колорит. Казкові оповідання доносять до нас досвід життя, мудрість багатьох поколінь, відображають цілий світ поетичної вигадки нашого народу.

     Особливості казок.

  1. Дія казки відбувається в особливому вигаданому світі;
  2. казковий зачин: «Жив собі... ', «Був собі...», «Це було за царя Тимка (Панька), як була земля тонка... — так традиційно розпочи­нається багато казок;
  3. казкова кінцівка: «Живуть-поживають, добра наживають» чи «Вам казка, а мені бубликів в’язка» та інші;
  4. повтори слів, пов’язані з символікою чисел: змії мають три, сім чи дванадцять голів, живуть три брати, сходяться три дороги тощо;
  5. характерні чарівні предмети, які допомагають героям у випро­буваннях;
  6. присутність фантастичних героїв;
  7. завжди закінчується добре, перемогою добра над злом.

Будова казки.

  • Зачин.
  • Основна частина.
  • Кінцівка.

Тематика народних казок.

Є казки про тварин, соціально-побутові та фантастичні. Персонажі казок про тварин уособлюють певні риси характеру (хитра лисиця, боязкий заєць, вайлуватий ведмідь).

Особливостями фантастичних казок є сюжети про боротьбу зі змі­єм, добування предметів з чарівними властивостями (жива вода, ша­пка-невидимка). Героям фантастичних казок притаманна незвичайна сила, кмітливість, винахідливість, наполегливість у досягненні мети.

У центрі соціально-побутових казок — стосунки між людьми, ба­гатство і бідність, чесність і непорядність, працьовитість і неробство

  1. Робота з підручником: прочитати статтю « Народні казки» стор. 42
  2. Прийом «Колонка редактора»

(учні під час читання виділяють і записують головне)

  1. Робота в зошитах (виписати визначення казки; казки бувають народними та авторськими)
  2. Прийом «Кластер»

Про тварин        Народні казки        фантастичні

                      Соціально-побутові

  1. Виразне читання казки   Про правду і кривду
  2. Словникова робота ( в парах 1 учень зачитує  невідомі слова, а сусід пояснює лексичне значення).
  3. Визначення будови казки  «Про  правду і кривду» (робота за рядами , кожен ряд визначає один з елементів будови казки. 1 ряд – зачин, 2 ряд – основна частина , 3 ряд – кінцівка.

V.Рефлексивний етап

А тепер давайте повернемося до початку  уроку і згадаємо  проблемне питання

Чи варто п’ятикласникам продовжувати читати казки? Чи , може, вони цікаві тільки малим дітям?

VI.Домашне завдання

1 рівень Обсяг домашнього завдання для обов’язкового виконання:

     прочитати статтю підручника «Народні казки» стор.42;

     виразно читати казку «Про правду і кривду» стор. 43-47

     переказувати, вибираючи улюблені епізоди (вмотивовувати свій вибір).

  1. Рівень Обсяг домашнього завдання для виконання за бажанням:

зробити ілюстрації до казки «Про правду і кривду».

3 рівень Пояснит значення «Бився. Бився, сердешний. Та й задумав повіситись…». У якому значенні вжито слово битися?

 

 

Категорія: Українська література | Додав: inconstant
Переглядів: 2157 | Завантажень: 325 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples

  • Copyright MyCorp © 2024
    Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz