Урок №7 5 клас
Тема Народні казки. Тематика народних казок, їхні різновиди (про звірів, фантастичні, пригодницькі тощо). «Про правду і кривду».
Мета: продовжити знайомити учнів з українськими народними казками, особливостями побудови та тематикою народних казок, ролі у них фантастичного елементу; ознайомити зі змістом казки «Про правду і кривду» та її ідейно-художніми особливостями; розвивати навички виразного читання, переказу казок, виокремлення головних епізодів; виховувати кращі людські якості: допитливість, милосердя, працьовитість, кмітливість.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, таблиця «Виразне читання казок», ілюстрації до казок.
Хід уроку
Організація початку уроку.
Привітання, перевірка стану готовності учнів до уроку.
I Розминка (створює емоційний настрій на спільну навчальну діяльність)
Я хочу, щоб на початку уроку висловили свої побажання один одному, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.
Прийом «Занурення»
- Діти, що ви знаєте про казки? (учні відповідають і згадують, хоч і не відразу можуть згадати найсуттєвіші характеристики).
II Контрольно-підготовчий етап
- Прийом «Бліц- опитування» «Відгадай казку»
— Ні, дідусю, я й не пила, я й не їла: тільки бігла через місточок та вхопила кленовий листочок, тільки бігла через гребельку та вхопила водиці крапельку,— тільки пила, тільки й їла! («Коза-дереза»).
Візьміть мене на крилята
Та понесіть до батенька,
А в батенька їсти, й пити,
Ще й хороше походити! («Івасик-Телесик»),
- Росте та й росте той син, як з води,— не багато літ, а вже великий виріс. Одного разу батько з сином копали колодязь,— докопались до великого каменя. Батько побіг кликати людей, щоб допомогли його викинути. Поки батько ходив, а та й викинув. Приходять люде, як глянули — аж поторопіли, так злякались, що в його така сила, та й хотіли його вбити. А він підкинув того каменя вгору та й підхопив,— люде й повтікали («Котигорошко»),
-А він лежав, лежав на вікні, а тоді з вікна на призьбу, а з призьби на землю в двір, а з двору за ворота та й побіг покотився дорогою («Колобок»),
- В одного чоловіка був кіт старий, що вже не здужав і мишей ловити. От хазяїн його взяв та й вивіз у ліс, думає: «Нащо він мені здався, тільки дурно буду годувати,— нехай лучче в лісі ходить» («Пан Коцький»),
-Ну, гляди: як вийде твій хазяїн із жінкою жать і вона дитину положить під копою, то ти будеш близько ходить коло того поля — щоб я знав, де те поле,— то я візьму дитину, а ти будеш забирати у мене ту дитину,— тоді неначе я тебе і злякаюсь та й пущу дитину («Сірко»).
- Гу-гу-гу! Як вас багато! А я ведмідь-набрідь. Пустіть і мене! («Рукавичка»).
- Не полечу я з вами: як була я в лужку, виломила ніжку, а ви полинули, мене покинули! («Кривенька качечка».)
III Постановка навчальної мети «Виклик»
1.Прийом «Проблемне питання»
- Чи варто продовжувати п’ятикласникам читати казки? Може, вони цікаві тільки малим дітям?
2.Повідомлення теми, мети .( учні записують тему уроку в зошити)
3.Слово вчителя
На сьогоднішньому уроці продовжимо знайомитися з українськими народними казками, особливостями їхньої побудови та тематикою. А ще ознайомимося зі змістом цікавої і повчальної казки «Про правду і кривду»
IV. Етап співтворчість (зведення в єдине ціле зусиль всіх учасників
навчального процесу)
1.Розповідь учителя.
Казка — це перлина народної творчості! Вона допомагає пізнати довкілля, орієнтуватися у всесвіті, шанувати добро і зневажати зло, поважати працю, захоплюватися красивими і мужніми героями, любити рідний край. У кожного ше змалку вірним супутником є народна казка, яку нам розповідати мами, бабусі. А вони, у свою чергу, чули їх від своїх бабусь. І так казка передавалася з покоління в покоління, несучи свою неповторність, самобутність, яскравий національний колорит. Казкові оповідання доносять до нас досвід життя, мудрість багатьох поколінь, відображають цілий світ поетичної вигадки нашого народу.
Особливості казок.
- Дія казки відбувається в особливому вигаданому світі;
- казковий зачин: «Жив собі... ', «Був собі...», «Це було за царя Тимка (Панька), як була земля тонка... — так традиційно розпочинається багато казок;
- казкова кінцівка: «Живуть-поживають, добра наживають» чи «Вам казка, а мені бубликів в’язка» та інші;
- повтори слів, пов’язані з символікою чисел: змії мають три, сім чи дванадцять голів, живуть три брати, сходяться три дороги тощо;
- характерні чарівні предмети, які допомагають героям у випробуваннях;
- присутність фантастичних героїв;
- завжди закінчується добре, перемогою добра над злом.
Будова казки.
- Зачин.
- Основна частина.
- Кінцівка.
Тематика народних казок.
Є казки про тварин, соціально-побутові та фантастичні. Персонажі казок про тварин уособлюють певні риси характеру (хитра лисиця, боязкий заєць, вайлуватий ведмідь).
Особливостями фантастичних казок є сюжети про боротьбу зі змієм, добування предметів з чарівними властивостями (жива вода, шапка-невидимка). Героям фантастичних казок притаманна незвичайна сила, кмітливість, винахідливість, наполегливість у досягненні мети.
У центрі соціально-побутових казок — стосунки між людьми, багатство і бідність, чесність і непорядність, працьовитість і неробство
- Робота з підручником: прочитати статтю « Народні казки» стор. 42
- Прийом «Колонка редактора»
(учні під час читання виділяють і записують головне)
- Робота в зошитах (виписати визначення казки; казки бувають народними та авторськими)
- Прийом «Кластер»
Про тварин Народні казки фантастичні
Соціально-побутові
- Виразне читання казки Про правду і кривду
- Словникова робота ( в парах 1 учень зачитує невідомі слова, а сусід пояснює лексичне значення).
- Визначення будови казки «Про правду і кривду» (робота за рядами , кожен ряд визначає один з елементів будови казки. 1 ряд – зачин, 2 ряд – основна частина , 3 ряд – кінцівка.
V.Рефлексивний етап
А тепер давайте повернемося до початку уроку і згадаємо проблемне питання
Чи варто п’ятикласникам продовжувати читати казки? Чи , може, вони цікаві тільки малим дітям?
VI.Домашне завдання
1 рівень Обсяг домашнього завдання для обов’язкового виконання:
прочитати статтю підручника «Народні казки» стор.42;
виразно читати казку «Про правду і кривду» стор. 43-47
переказувати, вибираючи улюблені епізоди (вмотивовувати свій вибір).
- Рівень Обсяг домашнього завдання для виконання за бажанням:
зробити ілюстрації до казки «Про правду і кривду».
3 рівень Пояснит значення «Бився. Бився, сердешний. Та й задумав повіситись…». У якому значенні вжито слово битися?
|