УРОК №9 5 клас
Тема. Казка «Ох». Аналіз фантастичного і реального, смішного і страшного, красивого і потворного в казках.
Мета: ознайомити зі змістом казки «Ох» та її ідейно-художніми особливостями; розвивати навички виразного читання, переказу казок, з’ясувати особливості будови, усвідомлювати роль у ній фантастичного елементу; формувати вміння характеризувати казкових героїв, аналізувати реальне і фантастичне, смішне і страшне в житті, красиве й потворне; висловлювати власні міркування про зміст казки, проводити аналогії з сучасним життям; розвивати творчі здібності (уяву, фантазію, прагнення експериментувати); виховувати допитливість, милосердя, працьовитість, повагу до старших.
Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.
Обладнання: підручник, ілюстрації до казки.
Хід уроку
Організація початку уроку.
(Привітання, перевірка стану готовності учнів до уроку).
І Розминка
Прийом «Занурення» Хто є персонажами казки «Мудра дівчина»?(учні продовжують ланцюжок)
ІІ Контрольно-підготовчий етап
Прийом «Програмове опитування»
Що називають казкою?
Яку будову має казка?
Які особливості народних казок?
До якої групи належать казки «Про правду і кривду» та «Мудра дівчина»?
Прийом «Перевтілення»
1 «Мене звати Маруся. Я живу з батьком дуже бідно, але чесно….»
2 «Я звичайний собі чоловік. Живемо ми вдвох із дочкою Марусею….»
3 «Я заможна людина, живу в достатку, господарство у мене велике. А ось мій брат бідний-бідний….»
4 «Я багатий і мудрий пан. Усі селяни приходять до мене за порадами або щоб я їх суперечку вирішив….»
ІІІ Підготовка навчальної мети «Виклик»
(Учні записують тему уроку в зошити.)
Слово вчителя.
У яких казках з’являються фантастичні персонажі, чудодійні предмети, надприродні явища, описано незвичайні пригоди, які обов’язково пов’язані з чарами і дивовижними перетвореннями?
IV Етап «Співтворчість».
Виразне читання казки підготовленими учнями.
Словникова робота (робота в парах).
Учні знаходять в тексті невідомі слова, з допомогою вчителя визначають їхнє лексичне значення.
Мавка – казкова істота, яка живе в лісі або полі….
Фразеологічний аукціон.
Знайти в тексті казки стійкі словосполучення слів і пояснити їхнє значення
За холодну воду не взятися – ледарювати….
- Визначення будови казки «Ох» (робота за рядами): кожний ряд визначає один з елементів будови казки.
І ряд – Зачин: «Колись-то давно, не за нашої пам’яті, - мабуть, ще й батьків і дідів наших не було на світі, жив собі убогий чоловік з жінкою…»
ІІ ряд – Основна частина: батько віддає ледачого сина на службу до Оха, намагається протягом трьох років забрати його; син старається перехитрити Оха.
ІІІ ряд – Кінцівка: «І я там був, мед-вино пив; хоч в роті не було, а по бороді текло – тим вона в мене й побіліла!»
- Бесіда за змістом казки.
- Чому журилися батько з матір’ю?
- Які спроби робив батько, щоб син змінився? Зачитайте відповідні рядки.
- Чому батько вирішив віддати сина на службу до Оха?
- Чи змінилася поведінка ледацюги?
- Як Ох домігся перетворення хлопця?
- Чому батько не зміг забрати сина ні через рік, ні пізніше? Зачитайте відповідні рядки.
- Як син намагався визволитися від Оха? Які поради давав батькові?
- Чому, на вашу думку, батько не послухав сина і продав коня з недоуздком?
- Чому, на вашу думку, казка закінчується одруженням ледачого хлопця з царівною?
- Чи є у казці епізоди, з яких вам ставало смішно або страшно?
- Прийом «Проблемний діалог»
У народі кажуть: «Без труда не витягнеш рибку зі ставка». Чи справедливо, що «з того ледачого парубка та став такий моторний та гарний козак»?
- Рефлективний етап
Доведіть, що казка «Ох» належить до фантастичних.
- Власна позиція. Я вважаю, що …
- Обгрунтування: «тому що…»
- Приклад
- Висновок. Отже, тому…
VII Домашнє завдання
І Рівень Виразно читати і переказувати казку «Ох»; Прочитати казку «Летючий корабель».
ІІ Рівень Відповідати на запитання після тексту (ст.59(1-6)).
ІІІ Рівень Скласти кросворд до казки «Ох»
|