6 КЛАС
Українська мова
Урок № 80
ТЕМА. Відмінювання кількісних числівників
Мета:
- навчити учнів відмінювати прості й складні, складені числівники, сприяти зміцненню написання відмінкових закінчень кількісних числівників;
- розвивати навички й уміння правильно вживати та писати числівники різних відмінкових форм у власних висловлюваннях;
- розширити уявлення учнів про числа, використовуючи особливості запису чисел в практичній діяльності;
- виховувати толерантність, доброзичливість, уміння співпрацювати.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Обладнання: мультимедійні засоби : презентація ,,Відмінювання числівників”, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
Епіграф уроку:
Мудрим ніхто не народився, а навчився.
Народна мудрість
I. Організаційний момент.
- -Добрий день, діти, перевірте готовність до уроку .
- УРОК = увага + розуміння + обдумування + кмітливість.
- Отже, сьогодні у нас урок – це
II.Ознайомлення шестикласників з темою, метою, завданнями уроку.
Тема нашого уроку: Відмінювання кількісних числівників.
- На цьому уроці ми дізнаємося більше про числівник, навчимося відмінювати кількісні числівники, а також застосовувати ці знання практично, у знайомих і змінених (нових) ситуаціях, виконаємо ряд творчих завдань на вдосконалення орфографічних умінь.
- За підсумками уроку ми зробимо висновок, як ви засвоїли матеріал. Для цього використаємо сигнальні картки. Хто добре засвоїв матеріал, покладе в зошит зелену cмужку, якщо опанував не все — червону.
- Я хочу, щоб на початку уроку ви висловили свої побажання один одному , що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.
- Я бажаю усім успіхів!
- Я прийшов з бажанням….
-
- ІІІ. Відтворення та узагальнення понять з теми.
Перевірка домашнього завдання
· «Розминка»
А зараз проведемо інтелектуальну розминку.
- Прийом «Занурення», який проводиться по «навчальному ланцюжку»
- Складемо ланцюжок питань для характеристики числівника. Я починаю , а ви, відповівши, ланцюжком ставите питання один одному та відповідаєте.
«Розминка» створює необхідний емоційний та інтелектуальний настрій учителя та учнів.
Слайд 2
1. Яка частина мови називається числівником?
2. Які існують числівники за значенням?
3. Назвати групи числівників за будовою.
4. Які постійні й змінні ознаки має числівник?
5. Яку синтаксичну роль може виконувати числівник?
6. У якому стилі найчастіше вживають числівники?
7. Чи вживають числівники в розмовному стилі?
Молодці, я бачу що ви добре володієте теоретичним матеріалом.
- Розгорніть свої зошити запишіть число, тему уроку.
Діти підготували діалог. Послухайте уважно, щоб дізнатися більше про числівник
Діалог (оцінки поставити)
- Контрольно-підготовчий етап
1 Розподільний диктант.
Кількісні числівники, що означають власне-кількісні, дробові,збірні та неозначено- кількісні записати в чотири колонки.
Двадцять п’ять, п’ять восьмих, восьмеро, вісімнадцять десятих, троє, сто, сорок дев’ять, дев’ятеро, три дев’ятих, одинадцятеро, одна одинадцята, вісімдесят, багато, трильйон, нуль,кільканадцять,половина, третина,пітора.
- Якщо ви записали не правильно, піднімаєте червону смужку, а якщо записано правильно – зелену.
Слайд 4
.Які з поданих слів не є числівниками? (половина, третина)
- Отже, ви добре справились із цим завданням і знаєте , що можуть означати кількісні числівники.
«Колонка редактора»
- Попрацюємо редакторами й повторимо зв'язок числівників з іменниками.
Слайд 5
- Запишемо сполучення слів.
3 (зошит), 4 – еро (друг),1 (весни), ¾ ( гектар), 7 – еро (ягня), 20 – еро (товариш).
Складіть і запишіть 2-3 речення з утвореними сполученнями слів.
Три явори посадила сестра при долині. (Т.Шевченко).
Виконаємо синтаксичний розбір речення. (біля дошки)
Пригадаємо послідовність морфологічного розбору числівника.
Розгорніть підручник на сторінці 1.
Зробимо морфологічний розбір.
Три – числ., три, кільк., ціле число., прост., Зн.в., додаток
Хвилинка відпочинку
— А зараз трохи відпочинемо. Сядьте прямо, обіпріться на спинку стільця. Заплющіть очі та уявіть, ніби ви поклали квиток «Добра і гарного настрою» на обидві долоні. Відчуйте, як він зігріває вас: ваші руки, ваше тіло, вашу душу. Від нього струменить дивне тепло й спокій. У думках помістіть усе добро й гарний настрій цього квитка всередину, у своє серце. У вас з’являються нові сили. У вас добрий настрій, який зігріває душу.
Запам’ятайте те, що зараз відчуваєте, візьміть із собою з уроку. Теплі почуття та гарний настрій будуть довго з вами...
Розплющіть очі. Подивіться навколо себе. Подаруйте одне одному добрі думки та посмішку.
Слайд 6
V. Співтворчість
- Робота з текстом. Прочитати текст с.198 впр349
- Пояснити лексичне значення слова банкнота
- Банкнота-кредитний грошовий знак
- (виписати числівники, визначити за розрядом і будовою )
- Орфографічна хвилинка. Вправа 353
І Подані числа записати словами. Пояснити правопис їх.
30,40,50,60,70,80,90,500,700,800,900.
Взаємоперевірка виконаної роботи.
Обміняйтеся зошитами, візьміть олівець і перевірте правильність написаних слів, позначаючи знаком «+».
Скільки ж слів правильних?
- Відмінювання кількісних числівників (пояснення).
- Відмінювання та правопис кількісних числівників досить складні. Треба запам’ятати такі правила:
- За зразіком провдміняти числівники Додаток1 30; Дод 2 60; Дод 3 500;Дод 4 40,90,100
-Ми результативніші й везучіші, коли намагаємося подолати якусь справу зі своїм другом, а не наодинці з самим собою. Лозунг обов’язкової перемоги у будь-яких справах досить простий: «Здійснюй усе як мінімум удвох!» Адже так уже традиційно склалося, що всерйоз одинака ніколи не сприймають до тих пір, коли в нього не з’явиться друг. Наявність друга – це не тільки додаткова точка зору, це ще й прикритий тил.
Це не тільки сила цієї людини, бо двоє – це ще й підсилювач. Лише наодинці з собою доводиться ламати стіни. Перед двома вони розступаються самі.
- Як ви розумієте сполуку ламати стіни ?
Слайд 7
«Аукціон фразеологічних зворотів»
Ви отримали картки з незакінченим текстом. Необхідно віднайти свою пару (з’єднати ) та пояснити значення цих сполук. Яка пара швидко справиться із завданням, піднімає вгору зелені смужки, кому важко – червоні.
Потрібен, як ….
|
за двома зайцями.
|
Гнатися…
|
десятою дорогою.
|
Перебувати …
|
п’яте колесо до воза.
|
Обходити…
|
на сьомому небі.
|
Бути…
|
між двох вогнів.
|
Слайд 8
Перевірка виконаної роботи
- Як називаються утворені поєднання слів? (Фразеологізмами)
- Хто може їх пояснити?
Молодці, і з цим завданням ви впоралися.
Повідомлення учнів.
- Робота в парах (ігровий момент)
- Чи знаєте ви математику? Слід порахувати усно.
- Скільки їх було: мати, дочка, брат, сестра, дядько, племінниця? (Троє)
- У хлопчика стільки ж сестер, скільки й братів, а в його сестри сестер удвоє менше, ніж братів. Скільки в сім’ї сестер і братів? (Три сестри й чотири брати)
- Сорок п’ят і сорок п’ят. Скільки буде? (Вісімдесят п’ят)
- Скільки їх було: баба, дві матері, дві дочки й онука? (Три)
- Летіли гуси: один попереду, два позаду, два попереду, один позаду, один між двома і троє вряд. Скільки гусей? (Три)
- П’ять, п’ятнадцять, без двох двадцять. Семеро, троє, ще й малих двоє. (П’ятдесят)
Дослідження-пошук (усно) впр355 с 200
Прочитайте загадки-жарти. Знайдіть і випишіть числівники. Поставте до них питання. Визначте синтаксичну роль.
1. У назві якої річки є три ноти? 2. Яке місто має назву з одного чоловічого імені й ста жіночих? 3. Яке слово складається із семи однакових літер?
4. У якої пташки назва складається із сорока а?
Довідка: сім’я, Міссісіпі, сорока, Севастополь.
V. ПІДСУМКИ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Учитель.
Як каже народна мудрість: «Добре надбання — звітувати перед самим собою».
Запитай, чи вдалося відчути себе успішним на уроці? Покладіть у зошити відповідну сигнальну картку (як закріпив матеріал) .
- Отже, зберемо всі знання й понесімо їх додому. Закінчіть речення :
Мені сподобалося….
|
Я знаю правопис …
|
Я вмію…
|
Я досяг успіху, тому що…
|
Мені нічого не заважало…
|
Це важливо, тому що…
|
Слайд 9
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Рівень. Вправа 357(1) $34. Повт с.103 Р. ім..
- Рівень. Вправа 357 (II,III) с.201
- Рівень. Подумайте, на яких ще уроках використовуються числівники. Випишіть невеликий текст з використанням числівників із відповідного підручника і поставте 3-4 запитання до нього.
- Отже, пригадаємо епіграф нашого уроку.
Чи Ви навчилися мудрості,чи стали добрішими?
|